محلات! اولین جایی که بعد از شنیدن سفر به محلات به ذهن اکثریت می‌رسد، بازدید از آبگرم محلات است. بعد هم دیدن باغ گل آن که بدون شک همه درمورد زیبایی‌هایش شنیده اند اما دیدنی ها و زیبایی های محلات فراتر از اینهاست آثار طبیعی و باستانی زیادی در این نقطه از کشورمان قرار گرفته که متاسفانه کمتر ایرانی آن را دیده و یا حتی شنیده است. غار بسیار زیبایی که در جهان کم نظیر است و در ایران تنها در محلات وجود دارد آثار باستانی با ارزشی که به دوره‌های مختلف تاریخ باز می گردد و می توان شکوه و عظمت فرهنگ ایرانی را در آنها یافت.پس با تورجور همراه باشید تاسفری به تک تک دیدنی های محلات داشته باشیم.

بهترین زمان سفر به محلات

برای سفر به محلات و دیدن همه این زیبایی ها در تمام فصول سال می تونید اقدام کنید ولی از آنجایی که جشنواره گل و گیاه محلات در شهریور یا مهر هر سال برگزار می گردد، بسته به زمان برگزاری این جشنواره این دو ماه بهترین زمان برای سفر به این نقطه از کشور عزیزمان و دیدن شاهکار گل و گیاه ایران محسوب میشود.به همین دلیل ما نیز مهرماه را برای سفر به محلات هلند ایران انتخاب کردیم.
شما میتونید این سفر را یک و یا دو روزه انجام دهید ولی در یک روز بدون شک وقت کم می آورید چرا که برای دیدن همه زیبایی های طبیعی و تاریخی محلات و استفاده از آب گرم آن و بازدید از باغ گل یک روز زمان بسیار کمی است و نیاز به زمان بیشتری دارید.

پنجشنبه صبح بود که به سمت محلات راه افتادیم. این شهر از توابع استان مرکزی است که تا تهران حدود ۲۸۰ کیلومتر فاصله دارد و نزدیک به ۳ ساعت و نیم برای رسیدن به آن زمان می‌برد. محلات از مناطق مسکونی قدیمی ایران به شمار می رود که از آثار برجامانده به نظر می‌رسد. قدمت آن به زمان مادها و هخامنشیان باز می‌گردد و از جمله مناطق درخور اهمیت در آن زمان ها به شمار می رفته است.

نکته قابل توجه در مورد محلات این است که با وجود این چنین قدمتی، در هیچ یک از کتب قدیمی، نامی از محلات به چشم نمی‌خورد بلکه آن را به نام‌های ورکان و سایر الملوک می‌توان پیدا کرد.

چرا نام محلات محلات است؟

محلات در واقع جمع محله است و من نظر می رسد منظور متشکل از چند محله بوده است که به مرور زمان تبدیل به محلات کنونی ما شده است.

چگونه از تهران به محلات برویم؟

برای رسیدن به محلات از تهران به سمت قم به راه افتادیم و در ادامه سلفچگان روستای دودهک و دلیجان را رد کردیم تا به محلات رسیدیم.همچنین میتوانید برای سفر به محلات و بازدید از همه ی دیدنی های محلات از تور های طبیعت گردی محلات استفاده کنید.

دیدنی های محلات

زمان حرکت ما ساعت ۶ صبح بود در بین راه در یکی از رستورانهای جاده قم توقف کردیم و صبحانه مفصلی در هوای خنک اوایل پاییز خوردیم و بعد به مسیر خود ادامه دادیم . ساعت ۱۰ به دلیجان رسیدیم از قبل فهرستی از دیدنی های محلات تهیه کرده بودیم اولین نشان که منحصر به فرد هم هست غار چال نخجیر بود. غار چال نخجیر در جاده دلیجان به سمت نراق قرار دارد به همین دلیل قبل از رسیدن به محلات در دلیجان مسیر جاده نراق را انتخاب کردیم بعد از حدود ۱۵ کیلومتر تابلو غار نصب شده بود و بقیه مسیر را با راهنمایی تابلوها طی کردیم.

غارچال نخجیر زیباترین دیدنی های محلات

غارچالنخجیر زیباترین غار دنیا-تورجورسقفی بلند و اشکالی بلورین

غار چال نخجیر ، تنها غار زنده ایران و از معدود آنها در جهان به شمار می رود. داشتن غاری که هنوز زنده است و هنوز می تواند خود را بازسازی کند از ثروت های طبیعی ایران به شمار می رود، بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند در صنعت توریست مورد استفاده فراوان قرار گیرد و جزو مهم ترین دیدنی های محلات محسوب میشود.

منظور از زنده بودن غار این است که اگر به هر علتی صدمه‌ای به دیواره آهکی غار وارد شود به مرور زمان و طی گذشت چندین سال محل آسیب دیده ترمیم می‌شود و به حالت اول باز میگردد البته نکته ای که باید مد نظر قرار دهیم این است که ترمیم و بازسازی صدمه ای کوچک شاید چندین هزار سال طول بکشد.
به همین دلیل هنگام بازدید از این غار باید بسیار مراقب بود تا کوچکترین صدمه ای به آن وارد نکنیم.

برای این غار استثنایی حتی فلش دوربین های ما، لمس دیوار ها توسط انسان، می تواند آسیب جدی به زنده بودن آن باشد و باعث شود این خاصیت خود را از دست بدهد و ما برای همیشه این پدیده کم نظیر در دنیا را از دست بدهیم.

غار چال نخجیر که مردم در گذشته به آن هوهو می‌گفتند در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. غار که به دوره سوم زمین شناسی تعلق دارد هنوز به طور کامل کشف نشده است بر اساس پیش بینی زمین شناسان این غار در حدود ۸ تا ۱۰ کیلو متر عمق دارد در حالیکه تاکنون تنها چهار کیلومتر از ان شناسایی شده است.
کمی بیشتر از یک کیلومتر آن سنگ فرش و برای بازدید عموم مردم آماده شده است که به دلیل هموار بودن مسیر پیمایش در حدود یک ساعت زمان نیاز است تا این مسافت را طی کنید البته زیبایی های غار باعث می شود هرگز گذر زمان را احساس نکنید.

تور غار نخجیر - محلات
چکیده ها و چکنده های آهکی شیری رنگ که در همه جای غار به چشم می خورد همچنین رنگ های زرد سیاه، سبز، نارنجی و قرمز هم در نقاط مختلف غار مشاهده می شود که به دلایل وجود املاح گوگرد، آهن، مس و جیوه ایجاد شده اند و واقعا ترکیب این رنگ ها ما را به وجد آورده بود.

در بیشتر دیواره‌های غار آثار خط تراز آب دیده می‌شد. شاید در گذشته داخل غار آب بوده که بر اثر تغییرات در طول دوره های زمین شناسی اکنون دیگر آثاری از آن باقی نمانده. البته طبق صحبتهای کارشناس حاضر در غار در انتهای غار دریاچه وجود دارد که پیش بینی می شود در صورت کشف تمامی آن، زیباترین غار آبی کشور باشد که با ایجاد امکانات قایقرانی بتوان مناظر بی نظیر و غیر قابل تصور را شاهد باشیم امیدوارم روزی بتوانیم بر روی آب دریاچه این غار پارو بزنیم.

همانطور که گفته شد خود احیای از ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد این غار به شمار می رود.
از دیگر عجایب این غار یکنواخت بودن و تهویه عجیب هوای آن در تمام فصول سال است. به طوری که شما در تابستان هوای خنک و در زمستان گرما را در داخل غار تجربه می کنید.
بنا به گفته کارشناسان مربوطه این غار دمای هوایی بین ۷ تا ۱۴ درجه سانتی‌گراد دارد که برای تمامی فصول مطلوب و لذت بخش خواهد بود.
در بازدید از غار این نکته را فراموش نکنید که حتی لمس دیواره‌ها و چکیده ها و چکنده های غار هم به شدت به آن آسیب میرساند مراقب ثروت‌های طبیعی مان باشیم.

آتشکده ی آتشکوه دومین جذابترین دیدنی های محلات

آتشکده ی آتش کوه-دیدنی های محلاتآتشکده ی آتش کوه

یکی دیگر از دیدنی های محلات که در فهرست مسیرمان قرار داشت آتشکده آتشکوه بود. آتشکده ای که به دوره ساسانی تعلق دارد. برای رسیدن به این آتشکده در راه بازگشت از غار چال نخجیر به دلیجان برگشتیم و بعد از گذشتن چند دقیقه از جاده کمربندی دلیجان به سمت محلات به تابلوی برخوردیم که مارا به سمت آتشکده راهنمایی می‌کرد.
از این بنای عظیم تاریخی که جزو مهمترین آتشکده های زرتشتیان به حساب می آید، دیوار ها و ستون ها باقی مانده است که عظمت بنا را به خوبی در ذهن متصور می نماید. دیوارهایی که برای استحکام بیشتر در آن ها تیرهای چوبی به کار رفته بود و ستون‌هایی که از سنگ و ساروج ساخته شده و بنا به نوشته مورخان، طاق عظیمی بر روی این ستون ها قرار گرفته بوده. با قدم زدن در میان این ستونهای قطور ، تصور بنای کامل و قسمت های مختلف آن حس عجیبی به انسان دست می دهد.

در این سفر هم باز همان حس غریبی که در بازدید از هر بنای تاریخی به سراغم می آید را تجربه کردم تصور اتفاقاتی که در کنار هر یک از این ستون ها رخ داده، انسانهایی که آمده اند و رفته اند. ظلم ها و مهربانی ها یی که این بناها به چشم دیده اند و نمی‌توانند لب بزنند و برای ما از نیاکانمان چه داستان هایی که بگویند.

آتشکده ی آتش کوه دیدنی های محلاتآتشکده ی آتش کوه

بقیه همسفران نیز هر کدام در گوشه ای به تنهایی و سکوت در حال قدم زدن در میان ستون ها و دیوار ها بودند. گویی آنها هم حس و حالی شبیه به من داشتند .اگر به دیدن آثار تاریخی علاقه مند هستید، دیدن این بنا را حتما توصیه می کنم.

متاسفانه در نقطه نقطه این بنای با ارزش آثاری از تخریب به چشم می‌خورد که انسانها برای یادگاری و یا فروش به غارت برده اند و صدمه ای فراوان به آن وارد کرده‌اند. ای کاش قدر داشته هایمان را بدانیم و برای لذت های آنی و بی ارزش تاریخ کشورمان را نابود نکنیم.

در نزدیکی این آتشکده روستای وجود دارد که قدمت زیادی ندارد به همین دلیل احتمال می‌رود روستا وجود داشته باشد، که هنوز در زیر خاک مدفون باشد. امیدواریم روزی حفاری شود و از دل خاک بیرون بیاید تا بتوانیم برگ دیگری از تمدن ایران زمین را شاهد باشیم. درخت چنار بزرگ نزدیک روستا از دیگر دیدنی‌های محلات به شمار می رود که دیدن آن خالی از لطف نبود.

در ادامه مسیر به شهر محلات رسیدیم شهر گل ایران که به هلند ایران نیز معروف است. مشخص است که به محض رسیدن به محلات اولین چیزی که هدف آن قرار گرفت، باغ گل محلات بود. ولی قبل از آن گرسنگی امانمان را بریده بود اول باید به داد شکم می‌رسیدیم.

در یکی از رستورانهای این شهر نهار خوردیم و کمی استراحت کردیم و بعد از مرور برنامه به سمت باغ گل حرکت کردیم. نکته ای که در اینجا باید یادآور شوم این است که هر ساله از اواسط شهریور تا اواسط مهرماه به مدت یک هفته جشنواره گل در شهرستان محلات برگزار می شود که اگر با مطالعه قبلی و دانستن زمان این جشنواره برنامه سفر خود را در آن زمان هماهنگ نمایید، می توانید از هلند ایران بهترین استفاده را نمایید.

باغ گل محلات

باغ گل محلات-مکان های دیدنی محلات-تورجورباغ گل محلات

در باغ گل محلات که جزو شگفت انگیزترین دیدنی های محلات محسوب میشود ، انواع گلهای میخک، داوودی، ختمی، شب بو، دیفن، باخیا، بنفشه، کاکتوس، زنبق، رز، پاپیتال، مینا، بنجامین، محبوبه شب و …. با تزیینات هنرمندی زیبایی به چشم می‌خورد. گل هایی که از قدم زدن در میان آنها و استشمام هوای معطر و لطیف آنجا سیر نمی شدیم و روحی تازه پیدا کردیم داستان کاشت گل در محلات هم بسیار جالب است داستانی که یکی از اهالی محلی اینگونه برایمان شرح داد.

داستان کاشت گل در محلات

بیش از هشتاد و پنج سال پیش یک مسیحی هلندی الاصل به نام پرتیوار که در تهران ساکن بود با وارد کردن بذر گل از هلند در باغ شخصی خود به پرورش گیاه می پردازد. این باغ سرکارگری داشته به نام یحیی خان، که اهل محلات بوده. یحیی خان اصول گل داری را به طور کامل آموخته بود. بعد از بازگشت به محلات به پرورش گل در آن شهرستان مشغول می‌شود و به مرور این کار را به صورت حرفه ای ادامه می دهد. آنچنان که اکنون با دیدن آن فکر می‌کنید که هلند در ایران قرار گرفته است. باغبانان و گلداران محلاتی، بر این باورند که شرایط مناسب آب و هوایی، قرار گرفتن محلات در دامنه کوهستان و نیز دور بودن از کارخانه ها و مراکز آلوده کننده هوا باعث ایجاد منطقه ای مناسب برای رشد گل و گیاه شده است.

گل های هلندی در محلاتگل های هلندی در محلات

محلات در خصوص پرورش و تولید گل مقام نخست را در کشور دارد و یکی از مراکز تولید گل های زینتی در آسیا نیز به شمار می رود به این نشان که پرورش دهندگان گل گلایل در نمایشگاه بین‌المللی اوزاکای ژاپن، جایزه برتر این نمایشگاه را از آن خود کردند. اگر شرایط برای پرورش دهندگان گل این منطقه فراهم شود، بدون شک محلات می‌تواند در زمینه صادرات هم در کل دنیا جایگاه بسیار مناسبی پیدا کند.

به غروب نزدیک شده بودیم که سرشار از لطافت و انرژی از باغ گل خارج شدیم و به محل اقامت خود در محلات حرکت کردیم. در شهرستان محلات مهمانسراها و هتل هایی برای اقامت وجود دارد که شما میتوانید از آنها استفاده کنید و یک یا چند شب را در دیار گلها سپری کنید.

شب بعد از کمی گفت و گو با همسفران و مرور خاطرات و عکس هایی که در طی روز گرفته بودیم به خواب رفتیم. صبح ساعت ۸ بیدار شدیم و بعد از صبحانه ای که در محل اقامت خوردیم به سمت آبگرم محلات حرکت کردیم. برای رسیدن به آبگرم محلات باید از شهرستان محلات به سمت شمال شرق حرکت کنید.