x تبلیغات
مرجع گردشگری تور های طبیعت گردی

وضعیت پیست فریدونشهر

 با پا گذاشتن در فصل زمستان یه پیست سرد با کلی تفریح و یه نوشیدنی داغ واقعا می چسبد.پیست اسکی فریدونشهر یکی از پیست های استاندارد ایران است که هر ساله جمعیت عظیمی از گردشگران از سراسر مناطق ایران را به خود جذب میکند. و تا چند سال اخیر قابل استفاده نبود ولی از سال گذشته به دلیل بارش مناسب و شرایط مناسب جوی قابل استفاده میباشد.

ارتفاع پیست فریدونشهر از سطح دریا ۲۰۰۰ و ۶۳۰ متر و بالاترین نقطه آن حدودا ۳۰۰۰ متر از سطح دریا فاصله دارد و طول بالابر بشقابی آن حدود ۹۸۰ متر است که اسکی بازان را شش دقیقه ای به بالا می رساند.
این پیست دارای امکانات فراوانی از جمله،سوئیت، درمانگاه، اقامتگاه ویژه ورزشکاران، سالن مجهز به سیستم گرمایش، بالابر ویژه اسکی بازان حرفه ای ، تل اسکی می باشد.

پیست اسکی فریدونشهر اصفهانخطر سقوط از تپوپ در پیست فریدونشهر

نکته مهمی که  در پیست باید توجه کنید این که از تیوپ استفاده نکنید اگر خیلی علاقه مند به استفاده از تیوپ هستید حتماً به قسمت آموزشی از این پیست بروید و  در آنجا ابتدا اموزش میبینید سپس تیوب سواری می کنید. زیرا سال گذشته به خاطر استفاده از تیوپ آسیب‌های خیلی جدی به افراد وارد شد. پس اگر قادر به اموزش نبودید، میتونید از دیگر امکانات تفریحی این پیست استفاده کنید.

روزهای کاری پیست اسکی فریدونشهر

روزهای یکشنبه سه شنبه از ساعت ۱۴ تا ۱۶ و روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت ۹ الی ۱۶ باز می باشد.

مسیر دسترسی پیست فریدونشهر

این پیست در ۱۸۰ کیلومتری غرب اصفهان واقع شده است.در سه کیلومتری فریدونشهر پیست اسکی فریدونشهر قرار دارد. از طریق جاده اصفهان به الیگودرز میتونید به این پیست بروید.و اگر در مسیر یابی دچار مشکل هستید میتونید از تورهای اسکی استفاده کنید.

بهترین زمان سفر به پیست اسکی فریدونشهر

تقریبا از اواسط پاییز تا فروردین‌ماه میتونید از این پیست هیجان انگیز دیدن کنید.و کلی هیجان و شادی را تجربه کنید.

قیمت پیست اسکی فریدونشهر در سال ۹۷

این پیست هزینه ی ورود ندارد ولی بسته به نوع تفریحی که میخواهید در پیست بکنید هزینه های متفاوتی دارد که در زیر نام میبریم:

۱-تل اسکی: ۳۰ هزار تومن

تل اسکی پیست اسکی فریدونشهر-تورجورتل اسکی پیست اسکی

۲-پیست اسکی اموزشی: ساعتی ۳۰ هزار تومن

اموزش اسکی در پیست فریدونشهر-تورجور
۳-بلیط زیپ لاین:۲۵ هزار تومن

زیپ لاین پیست اسکی فریدونشهرزیپ لاین

۴- کرایه تخته اسکی:از ۱۵ هزار تا ۴۵ هزار میباشد.

تخته اسکی در پیست فریدونشهر

 برای ادامه ی مطلب پیست اسکی فریدونشهر کلیک کنید.

دیدنی های بهشهر

 

بهشهر سرزمین کاخ و باغ های ایران

بهشهر از شهر های کهن ایران است که آثار بسیار قدیمی و با ارزش مندی را در دل خود جای داده است.بهشهر شهری است که تمدن میانه سنگی ایران از انجا شروع شد و اثاری که در غارهتوکمربند یافت شدند بیانگر این موضوع است.
بهشهر در طول تاریخ نام های متفاتی را چون :نامیه،پنج هزاره،ثامیه، ،آسیاب سر خرگوران و اشرف البلاد را به خود گرفت.
روستای خرگوران متعلق به یک پیرزن بود که شاه عباس این روستا از پیرزن میخرد کهبعد از آن به نام اشرف خوانده شد و شاه عباس پایتخت دوم خود قرار داد و از انجایی شاه صفوی به هنر علاقه مند بود دستور داد کاخ هایی زیادی همچون کاخ صفیآباد،کاخ چشمه عمارت و … را در آن بسازند.با تورجور همراه باشید تا سفری به همه ی دیدنی های بهشهر داشته باشیم.

 

دیدنی های بهشهر

 

عمارت چهل ستون و باغ شاه عباس بهشهر

دیدنی های بهشهرعمارت چهل ستون و باغ شاه عباس بهشهر

بهشهر هم همانند اصفهان و تبریز عمارت چهل ستون دارد .این بنای زیبا در مرکز شهر است و جوی آب وسط باغ شاه ، آبشار های پلکانی زیبایی را به وجود می اورد.
عمارت مربوط به شاه عباس بر روی یک سکوی سنگی چهارضلعی قرار دارد که در سال ۱۰۲۰ بنا گشت که به دیوانخانه نیز معروف است.
قابل ذکر است که شهرداری امادگی لازم جهت تخلیه این مکان و تبدیل آن به مکان گردشگری صرف موزه مردم شناسی و مسککوکات را خواهد داشت.

گورستان تاریخی سفید چاه بهشهر

دیدنی های بهشهرگورستان تاریخی سفید چاه بهشهر

یکی از بزرگترین گورستان های اسلامی مازندارن با ۱۵ الی ۲۰ هزار سنگ مزار قدیمی است که قدمت آن ۷۰۰ سال است. و نکته ی جالب در این قبرستان این است که شغل همه ی تدفین ها در سنگ قبرشان کنده کاری شده است.

 

حیات وحش میانکاله بهشهر

دیدنی های بهشهرحیات وحش میانکاله بهشهر

حیات وحش میانکاله در شمال بهشهر قرار گرفته است که پناه گاه دو اکوسیستم با مساحت ۷۰ هزار هکتار است.
تالاب میانکاله از مهم ترین زیستگاه های پرندگان خشک زی و آبزی هست. و سالیانه بیش از ۳ میلیون پرنده ی مهاجر مانند فلامینگو در تابستان و زمستان در این تالاب زندگی میکنند و در پاییز و زمستان جایگاه پرندگانی همچون قرقاول است.

 

گونه های گیاهی و جانوری تالاب و شبه جزیره

دیدنی های بهشهرگونه های گیاهی و جانوری تالاب و شبه جزیره

در تالاب میانکاله گونه های متفاوتی از گیاهان و جانواران وجود دارند.گونه های گیاهی مانند:تمشک،ازگیل،انار شیرین و ترش وحشی،سازیل،داغداغان،سپیدار،جگن،سیاه تلو،علف شور،علف هفت بند.
گونه های جانوری شامل:گربه جنگلی،گراز، شغال،جوجه تیغی وگرگ می باشد.
گونه های ماهی ها و پرندگان شامل: فلامینگو ،دراج،شاهین،کفال،ماهی سفید،ماش،کاراس،سوف و … میباشند.
و گونه های جانوردی در حال انقراض میانکاله شامل:پلیکان پا خاکستری،فلامینگو،قوی فریاد کش،اردک سر سفید،غاز پازرد،عروس غاز،جنگر ،طاووسک و مرگونس سفید هستند.

باغ همایون تپه ی بهشهر

باغ همایون تپه ی بهشهر شمال یکی از باغ های هفتگانه ی ایران است. که حدودا ۱۰ متر مرتفع تر از سایر قسمت های باغ بنا شده است.
باغ همایون برای کنیزان شاه اختصاص داشت و هیچ مردی اجازه ی ورود باغ را نداشت به همین دلیل حمام های این باغ در میان درختان مرکبات و روی تپه قرار داشت.

 

کاخ،استخر و برج دوقلو عباس آباد

دیدنی های بهشهرکاخ،استخر و برج دوقلو عباس آباد

عمارت باغ عباس آباد در وسط دریاچه و با فصله ی ۹ کیلومتری از برج های دوقلو در ارتفاعات البرز در میان جنگل های انبوه قرار دارد.که یکی دیدنی های بهشهر می باشد که هر ساله افراد زیادی را به خود جذب میکند.
باغ عباس آباد مجموعه ای بی نهایت زیبایی است که شامل مخزن،سد،دریاچه ی سد، باغ گل ،حمام،آسیاب آبی و کاخ و دو برج آجری که به شکل پلکانی در ۳ سطح احداث شده اند.
باغ عباس آباد بهشهر صرفا به خاطر تفرجگاه و شکارگاه پادشاه عباس صفوی تاسیس شد.

کاخ چشمه عمارت

دیدنی های بهشهرکاخ چشمه عمارت بهشهر

کاخ چشمه عمارت یکی از عظیم ترین و باشکوه ترین باغ های ایران است که در جنوب شرقی باغ تپه در زمان شاه عباس صفوی ساخته شد.که یکی دیگر از محبوب ترین دیدنی های بهشهر محسوب میشود.
در مناطق جنبوبی بهشر چشمه سار های زیادی وجود دارد که چشمه ی عمارت از پر آب ترین آنها می باشد.
این عمارت دو طبقه به صورت مستطیل و مربع دارد که در حاضر تنها یه طبقه از آن باقی مانده است.در طبقه ی همکف حوضی مربع شکل قرار دارد که با سقفی گنبدی پوشیده شده است.در چهار طرف ضلع حوض،صفحه ای با سه ورودی با نعل درگاه قوس هلالی و سه پنجره با طاق جناقی موجود میباشد.

کاخ صفی آباد نگین اشرف البلاد

دیدنی های بهشهرکاخ صفی آباد نگین اشرف البلاد

کاخ صفی آباد هنوز به نظر میرسد برای رصد خانه بنا شده است.کاخ صفی آباد نیز مال شاه صفوی است که در سلسه کوه های البرز قرار دارد.
نکته ی جالب در مورد صفی اباد این است که این بنا را از کیلومتر ها فاصله از ورودی و خروجی شهر میتوان دید.

 

غار هوتو و کمربند

دیدنی های بهشهرغار هوتو و کمربند

غارهوتو در سال ۱۹۵۱ توسط پروفسور استانی حفاری شد و لایه های مختلف غار کشف شد.همچنین اسکلت انسان هایی پیدا شد که قدمت آن ها به ۷۵۰۰ سال قبل از میلاد می رسد.این غار همچنین یکی دیگر از جذابترین دیدنی های بهشهر است که تاکنون گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است.

برای ادامه ی مطلب دیدنی های شمال کلیک کنید.

بناهای تاریخی کاشان

 

کاشان با سابقه تمدنی هفت هزارساله

ایران سرزمین کهن با تمدنی چند هزار ساله دارای شهرهای تاریخی و فرهنگی گوناگونی می باشد.از جمله این شهرا کاشان با سابقه ی تمدنی هفت هزارساله در شمال شرغی شوره زارهای کویر مرکزی ایران با وسعت ۹۶۴۷ کیلومتر مربع واقع شده است.در طول تاریخ به نام های متعددی مانند کی آشیان،کاشیان،چهل حصاران و غیره شهرت داشته است از صنایع معروف آن میتوان کاشی کاری،گنبد سازی،گچ کاری،منبت کاری ومشبک کاری را نام برد و همین طور فرش و قالیچه و کاشان شهرتی جهانی دارد.در ادامه با تورجور همراه باشید که سفری به  تک تک بناهای تاریخی کاشان داشته باشیم و بدانیم وقتی به کاشان سفر کردیم از چه بناهایی در کاشان دیدن کنیم.

 

بناهای تاریخی کاشان

 

۱-مسجد آقا بزرگ کاشان

مسجد اقا بزرگ کاشان
مسجد اقا بزرگ در سال ۱۲۶۵ ه.ق با سرمایه ی حاج محمد تقی خانبان ساخته شد.
طراحی این بنا به سبک مدارس صدر و چهارباغ اصفهان می باشد.از ویژگی های وصف ناپذیر آن کاشی کاری،آجر کاری،کتیبه های نفیس کاشی و گچی،خطاطی های نستعلیق و نقاشی های آن میباشد که توجه بازدید کنندگان را به خود جلب میکند.

 

۲-مسجد جامع کاشان

بناهای تاریخی کاشان-مسجد جامع کاشانمسجد جامع کاشان

مسجد جامع کاشان با قدمت ترین بنای تاریخی متعلق به دوره ی سلجوقیان در ۶۳۳ ه.ق میباشد،این بنا شامل ۳ محراب ،۲ شبتان بزرگ،۱ شبستان تحتانی،حوض خانه ی گمبد،ایوان و صحن می باشد.
منحصر به فرد بودن این بنا مربوط به دوره ی سلجوقی و آجر کاری های آن مربوط به دوره ی آل بویه و ساختار یکی از محراب های شبستان که به دوره ی ایلخانی برمیگردد.

 

بازار سنتی کاشان

بناهای تاریخی کاشان-بازار سنتی کاشانبازار سنتی کاشان

در سفر به کاشان و بازدید از بازار سنتی علاوه بر بناهای تاریخی کاشان مانند کاروانسرای میرپنج،مسجدطمقاچی،مسجد میدان میرعماد،مسجد بروجردی ها و تیمچه ی صباغ و تیمچه ی عین الدوله و …که در قسمت های مختلف بازار واقع شده اند.میتوان از صنف های گوناگون از بزازها،مسگرها،فرش فروش ها تا مغازه های رنگارنگ انواع عرقیجات ناب و شیرینی پزهای متنوع سنتی بازدید و خرید نمود.

 

خانه بروجردی ها

بناهای تاریخی کاشان-خانه بروجردی هاخانه بروجردی ها

خانه ی بروجردی ها  در سال  ۱۳۱۰ ه.ق در دوره قاجار توسط استاد علی مریم کاشانی طراحی و اجر شد نکته قابل تامل بنای بروجردی ها در نام آن که به پیشه صاحباخانه حاج سید حسن نطنزی که به تجارت با بروجرد مشغول بود،برمیگردد.
بنای بروجردی ها با ۳۰۰۰ مترمربع مساحت شامل حیاط اندرونی،بیرونی،هشتی،راهرو،حیاط تابستان نشین و زمستان نشین،حیاط سرپوشیده،آشپزخانه و زیرزمین می باشد.
بادگیر های قرنیه هلالی و کلاه فرنگی آن و نقاشی های آبرنگ و رنگ روغن که به دستان کمال الملک روی دیوارهای بنامنقش شده اند، از جذاب ترین و باشکوه ترین بخش های بناهای تاریخی کاشان محسوب میشوند.

 

خانه طباطبایی ها

بناهای تاریخی کاشان-خانه طباطبایی هاخانه طباطبایی ها

خانه طباطبایی ها یکی از بناهای تاریخی کاشان است که در  سال ۱۲۵۰ ه.ق. سید جعفر طباطبایی ،تاجر معروف فرش این بنا را ساخت.
طراح و معمار بنا استاد علی مریم کاشانی میباشد.وسعت بنا ۴۷۰۰ متر مربع که شامل ۴۰ اتاق ،۴حیاط،۴ زیرزمین،۳ بادگیر و ۲ رشته قنات می باشد.
خیره کننده ترین قسمت خانه ی طباطبایی ها ،حیاط و حوض دل انگیزش ،اتاق شاه نشین با پنجره های مشبک رنگی و آیینه کاری و نیز گچ بری ها و نقاشی های طراحی شده توسط صنیع الملک می باشد.

 

خانه عامری ها

خانه عامری هاخانه عامری ها

خانه عامری ها در دوره ی زندیه بنا شد و در دوره قاجار گسترش یافت.شامل ۸۵ اتاق و چندین حیاط می باشد.
در معماری بنا مقرنس کاری،منبت کاری و گچ بری های خیره کننده ای کار شده است.
این بنا بلندترین بادگیر خانه های کاشان را دارد و همین موضوع ویژگی منحصر به فردی به آن بخشیده است که نباید دیدنش را از دست داد.

 

باغ فین و حمام فین کاشان

بناهای تاریخی کاشان-باغ فین و حمام فین کاشانباغ فین

باغ فین کاشان در دوره ی شاه عباس اول صفوی ساخته شده است. بخش های دیگر باغ از حمله اتاق شاه نشین،خلوت کریمخانی،حمام سلطنتی،موزه ملی در دوره های بعد ساخته شده اند.
برخی منابع از غیاث الدین جمشید کاشانی و برخی دیگر از شیخ بهایی به عنوان طراح باغ فین نام برده اند.
درختان چنار و سرو قد برافرراشته با قدمت حدود ۵۰۰ سال در کنار چشمه پاک و تغییر ناپذیر سلیمانیه به فضای تاریخی و فرهنگی باغ آرامشی صد چندان بخشیده اند.
حمام فین در بخش جنوبی باغ فین واقع شده است.از دو حمام کوچک و بزرگ که هر یک شامل ورودی،گرمخانه،آبنما،خزینه،محل نظافت و سربینه می باشند.
حمام کوچک همزمان با باغ فین ساخته شد و به علت قتل امیر کبیر در ۱۲۳۰ ه.ش. مشهور است.
حمام بزرگ در دوره ی فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است که دارای راهروهای زیادی با معماری زیبا می باشد.

 

خانه ی عباسیان

بناهای تاریخی کاشان-خانه ی عباسیانخانه-ی-عباسیان

در سال های پایانی نیمه اول قرن ۱۲ ه.ق. ساخته شد.بعد از فوت مالک اولیه وراث سهام خود را فروختند.حیاط بیرونی بنا را تاجری معروف به نام عباسیان خریداری نمود که از آن زمان به خانه عباسیان مشهور شد.وسعت بنا ۷۰۰۰ متر مربع می باشد که شامل ۵ طبقه،۵ حیاط و گودال باغچه است.سبک معماری بنا به گودال باغچه شهرت دارد. به دلایلی از جمله بهره بردن از آب قنات و نیز حفظ خانه از سرما و گرما.
ویژگی منحصر به فرد آن سبک معماری و گچ بری هایش می باشد.قسمتی از بنا به بنیاد سهراب سپهری تعلق گرفته است.

 

حمام سلطان امیر احمد

بناهای تاریخی کاشان-حمام سلطان امیر احمدحمام سلطان امیر احمد

حمام سلطان امیر احمد در مجاورت با امامزاده سلطان امیر احمد می باشد.بنای اولیه ی حمام به دوره سلجوقیان و بنای امروزه آن به دوره قاجار برمیگردد.

حمام امیر احمد ۱۱۰۲ مترمربع .سعت دارد و از ۲ بخش کوچک و بزرگ شامل بلوخان،سردرورودی،هشتی،راهروهای ارتباطی،سربنیه،میان در،گرم خانه،جام خانه و چاه خانه می باشد.
از ویژگی منحصر به فرد حمام بام گنبدی شکل با شیشه هایی از جنس عدسی محدب ،گچ بری ها و کاشی کاری ها ی فیروزه ای حمام می باشد.

برای ادامه ی مطلب آثار تاریخی کاشان خانه به سایت تورجور مراجعه کنید.

کال جنی در کجاست

 دره ی کال جنی در شمال طبس واقع شده است.این دره ی مرموز که توسط کنجکاوی های بشر کشف شده است هر ساله محل بازدید افرادیه که احتیاج به تجربه ی چالش های هیجان انگیز در زندگی دارند.

برای سفر به این مکان رمز آلود به سمت شهر طبس روانه میشویم.البته قبلش باید بگم که به هیچ وجه تنها به این دره قدم نگذارید چون جدا از بحث جن و ارواح هنوز هم قسمت های کشف نشده ای در آن وجود دارد که نمیتوان ریسک کرد و احتمال گمشدن در این دره ی مرموز وجود دارد.

دره ی کال جنی چگونه به وجود امده است؟

دره ی کال جنی،تورجورفرسایش دیوارهای کال جنی

نقش و نگار هایی که روی دره ی کال جنی هستند بیانگر قدمت بالای این دره است که طی هزاران سال در اثر فرسایش و همچنین جریان آب به وجود امده اند.در این دره فرسایش آب به اوج خودش رسیده بود و این فرسایش باعث به وجود آمدن نقش ها و برجستگی های عجیب و غریبی در کف رود خانه شده است.

در زمان ساسانیان خانه هایی به اسم خانه ی گبر ها دردل دیواره های این دره ساخته شده بود. گفته میشود این گبرها محل زندگی چله نشینان زرتشت و یکتاپرستان بوده است. که همه ی اینها به وسیله ی تیشه ی بشر ساخته شده بود که بعضا قبول ندارند و کار دست طبیعت میدونند ولی هنوز هم رد پای تیشه را روی تونل ها و دیواره میتونید ببینید و زندگی که در قدیم جریان داشته را میتونید لمس کنید

کال جنی کجاست؟تورجورحفره های دست ساز کال جنی

چرا به آن کال جنی میگویند؟

جاذبه های کال جنی -تورجور

کلمه ی کال جنی از دو بخش کال+جنی تشکیل شده است.کال به معنی دره است که توسط سیلاب ها تشکیل شده است.بومیان قدیم به دلیل ترسناک و مخوف بودن دیوارهای بلند و تونل های این دره لقب جنی را به آن نسبت دادند.حال اینکه جن در آنجا وجود دارد یا نه را داستان های متفاوتی ذکر کردند.

جاذبه های کال جنی

کال جنی دره ی ارواح-تورجورجاذبه های کال جنی

دره ای نسبتا عمیق(که برای دسترسی به کف آن احتیاج به یک راهنما دارید) با دیواره های بلند و پر شیب به همراه تونل ها و گبر ها چشم همگان را خیره میکند.این دره که در بعضی قسمت ها به شکل U و در بعضی مناطق به شکل V دیده میشود. حتی در بعضی از مناطق در این دره وقتی سرتان را بالا میگیرید دیواره های سر به فلک کشیده که فرصت کمی به آُسمان برای خودنمایی میدهند، را میبینید.

همه چیز در مورد کال جنی-تورجوردیواره های بلند کال جنی

بعد از گذر از چشمه های کوچک که به آن شلن میگویند به کف دره میرسید. فرق عجیب این دره با بیابان اطرافش همین است که اصلا مشکل کمبود آب وجود ندارد. شلن ها مکان مناسبی برای آب تنی و رفع خستگی راه در فصل تابستان و اوایل پاییز هستند.

حفره ها و تونل هایی را میبینیم که تاریخچه ی آن ها را خدممتون گفتم ،اگر کمی جلو تر برویم منطقه ی بی آب و علفی میرسیم که به دلیل ریختن آب در قنات ها خشک شده است.

در این محدوده چاهی به عمق ۲ متر وجود دارد که به کمک فردی میتونید داخل آن شوید و سپس از قسمت خروجی این چاه به عمق ۷ تا ۸ متر با کمک جای دست های روی دیواره های چاه خارج شوید.

تونل های کال جنی-تورجورتونل های کال جنی

بعد از خروج از چاه به یک تالار برمیخوریم که دو تا ایوان دارد که هر کدام چند تا اتاق دارند.همانطور که در قبل گفتم در قدیم محل زندگی بوده که این تالار با این ایوان و رد تیشه های معماران روی دیواره های اتاقک ها بیانگر این موضوع هست.

یکی دیگر از جاذبه های کال جنی وجود نخلستان های خودروست که دیدن آن خالی از لطف نیست.

نخلستان های کال جنینخلستان های کال جنی

ساختار دره ی کال جنی

ساختار دره ی کال جنی-تورجورساختار دره ی کال جنی

دره ی کال جنی شامل یک کال فرعی و یک کال اصلیست.کال اصلی از نخلستان شروع شده و به ازمیغان میرسد.آب جریان یافته در کال اصلی باعث به وجود امدن گیاهان سبز شده است.این آب در انتها به قنات میرسد و کال را ترک میکند.

بهترین فصل سفر به کال جنی

بهترین فصل اوایل پاییزی و عید نوروز و بهار میباشد.

مسیر دستری به دره ی کال جنی

ورودی دره ی کال جنیورودی دره ی کال جنی

برای رفتن به این دره ی اسرار امیز ابتدا به استان یزد و شهر طبس بروید سپس از جاده ی طبس-بشرویه خارج شوید و به طرف روستای ازمیغان بروید.نرسیده به روستا ی ازمیغان ،از جاده ی آسفالت و دوراهی استخر شاعر خارج شوید و بعد از طی حدودا ۵ کیلومتر به دره میرسیم. حال دو راه وجود دارد که وارد دره شوید:

راه اول اینه که جاده ی خاکی را ادامه بدهیم که به ابتدای دره میرسیم.در طی مسیر رفتن به دره میتونیم چشمه های آبی را مشاهده کنیم

و راه دوم میتونیم از شکافی بین راه خاکی وارد دره بشیم.درسته در زمان رسیدن به دره صرفه جویی میشه ولی چشم انداز های زیبا را از دست میدهید،پس پیشنهاد ما راه اول است.

تور-روستای-ارمیغانروستای-ارمیغان

تونل-های-کال-جنی-تورجور

امیدوارم که استفاده ی کافی را برده باشید.لطفا اگر مطلبی ،نظری دارید در قسمت نظرات بنویسید.مقالات زیر را هم از دست ندهید:

برای سفر با تور چه وسایلی ببرم؟

عکاسی حرفه ای در طبیعت؟

راه های انخاب بهترین تور طبیعت گردی؟

برای ادامه ی مقاله ی کال جنی طبس گلشن کلیلک کنید

کویر ورزنه تپه ی شنی اصفهان

 کویر ورزنه یا همان خارا را میتوان بهترین تور پاییزی و میتوان یکی از بهترین کویرهای ایران دانست. کویری که تپه های ماسه ای با ارایش منظم و زیبا روی هم قرار گرفتند و باد هایی که در این منطقه میاد باعث شده تا تپه های ماسه ای به شکل های متفاوتی مانند هلالی ،طولی و هرمی در بیایند که باعث شده چشم همگان چه گردشگران داخلی و چه خارجی را به خود جلب کند.اگر میخواهید سفری ارامش بخش و هیجان انگیزی را تجربی کنید پس با ما همراه باشید.

کویر ورزنه یا کویر خارا کجاست؟

کویر ورزنه که نام دیگر ان خاراست در در 110 کیلومتری شرق اصفهان و در 150 کیلومتری یزد قرار گرفته است.
همچنین وسعت ریگزارهای این کویر 17000 هکتار است.عرض این کویر 35 کیلومتر در نواحی شمالی و در نواحی جنوبی کاهش پیدا میکنه و به 500 متر میرسد.
روستای قهی در 40 کیلومتری کویر ورزنه واقع شده است.و همچنین در نزدیکی های این کویر تالاب گاو خونی قرار گرفته شده است که اگر در تپه ی شرقی کویر ورزنه بایستید میتونید این همه زیبایی را ببینید.
به طور دقیق تر میتونم بگم اگر از این کویر به سمت شمال حرکت کنید به شهرستان ورزنه و زاینده رود و در سمت جنوب به حسن آباد و غرب به مسیر حسن آباد به ورزنه و در سمت شرق به تالاب گاو خونی میرسید.
بخش شمالی بیابان ورزنه به خاطر تپه های ماسه ای مرتفع بیضی شکل میباشد.ارتفاع تپه ها در این محیط بیضی شکل کم است.
بلند ترین ارتفاع کویر ورزنه 100 متر است.

دیدنی های جذاب کویر ورزنه:

کویر ورزنه یا کویر خارا-تورجور

کویر ورزنه از ریگزار های وسیعی پوشیده شده است.ریگزرا ها از تپه های ماسه ای یا رمل ها تشکیل شده اند.که به دلیل وزش باد تپه های ماسه ای شکل های مختلفی مثل هلالی ،هرمی و طولی به خود گرفته اند.
پوشش گیاهی در کویر بسیار غنی میباشد که دیدن آن برای گردشگران این کویر خالی از لطف نیست که به دو دسته ی درخچه های تاغ و اسکمبیل تقسیم میشوند.همچنین گیاهان ماسه پسند را به وفور میتوانید در مناطق ریگزار ببینید.

درخچه های تاغ و اسکمبیل-تورجور
در قدیم نوع های بسیار متنوعی از جانوران در کویر قرار داشتند که با شکار بی رویه و خشک شده تالاب گاو خونی از بین رفتند و در حال حاضر تعداد کمی از جانوران مانند مار،روباه شنی ،جرد، شاهین،گربه ی شنی،پا مسواکی،مار شتری،تیرمار،انواع عقرب ،خرگوش ،خارپشت بیابانی و…. مشاهده می باشد که برای بسیاری از گردشگران دیدن انها جذاب میشود.
نگران نباشید شما میتونید با استفاده از تورهای سافاری از این جانوران بدون اسیب زدن به خود و حیوانات دیدن کنید.
مهم ترین مزیت کویر استفاده از ماشین های افرود و سافاری که در ادامه توضیح داده شده اند و شب مانی به صورت کمپینگ میباشد که میتونید دور هم جمع بشید و یک آتش درست کنید و چای ذغالی به همراه یه موزیک لایت تجربه ی بینهات لذت بخش را بچشید.خاصیت کویر در شب به گونه ای که احساس میکنید انقدر آسمان پایین هست که وقتی دستتون را دراز کنید میتونید ستاره ها را بچینید.

شب مانی در کویر ورزنه-کویرخارا-تورجور
شب مانی در کویر ورزنه-کویرخارا

نکته:هنگام سفر به کویر ورزنه ،تالاب گاو خونی ،روستای ورزنه وقلعه ی قورتان ، مسجد جامع تاریخی ورزنه، کبوتر خانه را از دست ندهید.

تالاب گاوخونی در اصفهان-تورجور
تالاب گاوخونی
روستای ورزنه-تورجور
روستای ورزنه
قلعه ی قورتان-تورجور
قلعه ی قورتان
کبوتر خانه ی ورزنه-تورجور
کبوتر خانه ی ورزنه

تورهای سافاری چیست؟

سافاری به معنی وحش گشت،بیابان گردی ،دشت گردی میباشد.تورهای سافاری به صورت مدرن با استفاده از ماشین های دو دیفرانسیل و به صورت طبیعی تر از اسب و شتر انجام میشود.

تورهای سافاری چیست؟-تورجور
ماشین های سافاری

تورهای سافاری معمولا مناسب افراد ماجراجو می باشد که دوست دارن هیجان،لذت لمس کردن شن های کویر،رانندگی در پستی ها و بلندی های ماسه ها و غلط خوردن در ماسه ها را تجربه کنند.

وسایل مورد نیاز برای سفر به کویر ورزنه:

وسایل مورد نیاز برای سفر به کویر ورزنه-تورجور

کلیه ی وسایل شخصی به همراه لیست وسایل زیر:
1-قمقمه
2- قطب نما یا جی پی اس
3- جعبه دارویی وکمکهای اولیه
4- کیسه خواب یا پتو برای اسکان کمپینگ
5- عینک آفتابی، چراغ قوه
6- کرم قبل و بعد از گزیدگی
7-کفش مناسب
8-دمپایی

البته اگر با تور یا به صورت شخصی سفر کنید لیست وسایل تغییر پیدا میکند.برای اطلاع از وسایل مورد نیاز با انواع تورها این مقاله را از دست ندهید.

برای ادامه ی مطلب کویر ورزنه کجاست؟ کلیک کنید. 

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد