بهشهر سرزمین کاخ و باغ های ایران

بهشهر از شهر های کهن ایران است که آثار بسیار قدیمی و با ارزش مندی را در دل خود جای داده است.بهشهر شهری است که تمدن میانه سنگی ایران از انجا شروع شد و اثاری که در غارهتوکمربند یافت شدند بیانگر این موضوع است.
بهشهر در طول تاریخ نام های متفاتی را چون :نامیه،پنج هزاره،ثامیه، ،آسیاب سر خرگوران و اشرف البلاد را به خود گرفت.
روستای خرگوران متعلق به یک پیرزن بود که شاه عباس این روستا از پیرزن میخرد کهبعد از آن به نام اشرف خوانده شد و شاه عباس پایتخت دوم خود قرار داد و از انجایی شاه صفوی به هنر علاقه مند بود دستور داد کاخ هایی زیادی همچون کاخ صفیآباد،کاخ چشمه عمارت و … را در آن بسازند.با تورجور همراه باشید تا سفری به همه ی دیدنی های بهشهر داشته باشیم.

 

دیدنی های بهشهر

 

عمارت چهل ستون و باغ شاه عباس بهشهر

دیدنی های بهشهرعمارت چهل ستون و باغ شاه عباس بهشهر

بهشهر هم همانند اصفهان و تبریز عمارت چهل ستون دارد .این بنای زیبا در مرکز شهر است و جوی آب وسط باغ شاه ، آبشار های پلکانی زیبایی را به وجود می اورد.
عمارت مربوط به شاه عباس بر روی یک سکوی سنگی چهارضلعی قرار دارد که در سال ۱۰۲۰ بنا گشت که به دیوانخانه نیز معروف است.
قابل ذکر است که شهرداری امادگی لازم جهت تخلیه این مکان و تبدیل آن به مکان گردشگری صرف موزه مردم شناسی و مسککوکات را خواهد داشت.

گورستان تاریخی سفید چاه بهشهر

دیدنی های بهشهرگورستان تاریخی سفید چاه بهشهر

یکی از بزرگترین گورستان های اسلامی مازندارن با ۱۵ الی ۲۰ هزار سنگ مزار قدیمی است که قدمت آن ۷۰۰ سال است. و نکته ی جالب در این قبرستان این است که شغل همه ی تدفین ها در سنگ قبرشان کنده کاری شده است.

 

حیات وحش میانکاله بهشهر

دیدنی های بهشهرحیات وحش میانکاله بهشهر

حیات وحش میانکاله در شمال بهشهر قرار گرفته است که پناه گاه دو اکوسیستم با مساحت ۷۰ هزار هکتار است.
تالاب میانکاله از مهم ترین زیستگاه های پرندگان خشک زی و آبزی هست. و سالیانه بیش از ۳ میلیون پرنده ی مهاجر مانند فلامینگو در تابستان و زمستان در این تالاب زندگی میکنند و در پاییز و زمستان جایگاه پرندگانی همچون قرقاول است.

 

گونه های گیاهی و جانوری تالاب و شبه جزیره

دیدنی های بهشهرگونه های گیاهی و جانوری تالاب و شبه جزیره

در تالاب میانکاله گونه های متفاوتی از گیاهان و جانواران وجود دارند.گونه های گیاهی مانند:تمشک،ازگیل،انار شیرین و ترش وحشی،سازیل،داغداغان،سپیدار،جگن،سیاه تلو،علف شور،علف هفت بند.
گونه های جانوری شامل:گربه جنگلی،گراز، شغال،جوجه تیغی وگرگ می باشد.
گونه های ماهی ها و پرندگان شامل: فلامینگو ،دراج،شاهین،کفال،ماهی سفید،ماش،کاراس،سوف و … میباشند.
و گونه های جانوردی در حال انقراض میانکاله شامل:پلیکان پا خاکستری،فلامینگو،قوی فریاد کش،اردک سر سفید،غاز پازرد،عروس غاز،جنگر ،طاووسک و مرگونس سفید هستند.

باغ همایون تپه ی بهشهر

باغ همایون تپه ی بهشهر شمال یکی از باغ های هفتگانه ی ایران است. که حدودا ۱۰ متر مرتفع تر از سایر قسمت های باغ بنا شده است.
باغ همایون برای کنیزان شاه اختصاص داشت و هیچ مردی اجازه ی ورود باغ را نداشت به همین دلیل حمام های این باغ در میان درختان مرکبات و روی تپه قرار داشت.

 

کاخ،استخر و برج دوقلو عباس آباد

دیدنی های بهشهرکاخ،استخر و برج دوقلو عباس آباد

عمارت باغ عباس آباد در وسط دریاچه و با فصله ی ۹ کیلومتری از برج های دوقلو در ارتفاعات البرز در میان جنگل های انبوه قرار دارد.که یکی دیدنی های بهشهر می باشد که هر ساله افراد زیادی را به خود جذب میکند.
باغ عباس آباد مجموعه ای بی نهایت زیبایی است که شامل مخزن،سد،دریاچه ی سد، باغ گل ،حمام،آسیاب آبی و کاخ و دو برج آجری که به شکل پلکانی در ۳ سطح احداث شده اند.
باغ عباس آباد بهشهر صرفا به خاطر تفرجگاه و شکارگاه پادشاه عباس صفوی تاسیس شد.

کاخ چشمه عمارت

دیدنی های بهشهرکاخ چشمه عمارت بهشهر

کاخ چشمه عمارت یکی از عظیم ترین و باشکوه ترین باغ های ایران است که در جنوب شرقی باغ تپه در زمان شاه عباس صفوی ساخته شد.که یکی دیگر از محبوب ترین دیدنی های بهشهر محسوب میشود.
در مناطق جنبوبی بهشر چشمه سار های زیادی وجود دارد که چشمه ی عمارت از پر آب ترین آنها می باشد.
این عمارت دو طبقه به صورت مستطیل و مربع دارد که در حاضر تنها یه طبقه از آن باقی مانده است.در طبقه ی همکف حوضی مربع شکل قرار دارد که با سقفی گنبدی پوشیده شده است.در چهار طرف ضلع حوض،صفحه ای با سه ورودی با نعل درگاه قوس هلالی و سه پنجره با طاق جناقی موجود میباشد.

کاخ صفی آباد نگین اشرف البلاد

دیدنی های بهشهرکاخ صفی آباد نگین اشرف البلاد

کاخ صفی آباد هنوز به نظر میرسد برای رصد خانه بنا شده است.کاخ صفی آباد نیز مال شاه صفوی است که در سلسه کوه های البرز قرار دارد.
نکته ی جالب در مورد صفی اباد این است که این بنا را از کیلومتر ها فاصله از ورودی و خروجی شهر میتوان دید.

 

غار هوتو و کمربند

دیدنی های بهشهرغار هوتو و کمربند

غارهوتو در سال ۱۹۵۱ توسط پروفسور استانی حفاری شد و لایه های مختلف غار کشف شد.همچنین اسکلت انسان هایی پیدا شد که قدمت آن ها به ۷۵۰۰ سال قبل از میلاد می رسد.این غار همچنین یکی دیگر از جذابترین دیدنی های بهشهر است که تاکنون گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است.

برای ادامه ی مطلب دیدنی های شمال کلیک کنید.