دره ی کال جنی در شمال طبس واقع شده است.این دره ی مرموز که توسط کنجکاوی های بشر کشف شده است هر ساله محل بازدید افرادیه که احتیاج به تجربه ی چالش های هیجان انگیز در زندگی دارند.

برای سفر به این مکان رمز آلود به سمت شهر طبس روانه میشویم.البته قبلش باید بگم که به هیچ وجه تنها به این دره قدم نگذارید چون جدا از بحث جن و ارواح هنوز هم قسمت های کشف نشده ای در آن وجود دارد که نمیتوان ریسک کرد و احتمال گمشدن در این دره ی مرموز وجود دارد.

دره ی کال جنی چگونه به وجود امده است؟

دره ی کال جنی،تورجورفرسایش دیوارهای کال جنی

نقش و نگار هایی که روی دره ی کال جنی هستند بیانگر قدمت بالای این دره است که طی هزاران سال در اثر فرسایش و همچنین جریان آب به وجود امده اند.در این دره فرسایش آب به اوج خودش رسیده بود و این فرسایش باعث به وجود آمدن نقش ها و برجستگی های عجیب و غریبی در کف رود خانه شده است.

در زمان ساسانیان خانه هایی به اسم خانه ی گبر ها دردل دیواره های این دره ساخته شده بود. گفته میشود این گبرها محل زندگی چله نشینان زرتشت و یکتاپرستان بوده است. که همه ی اینها به وسیله ی تیشه ی بشر ساخته شده بود که بعضا قبول ندارند و کار دست طبیعت میدونند ولی هنوز هم رد پای تیشه را روی تونل ها و دیواره میتونید ببینید و زندگی که در قدیم جریان داشته را میتونید لمس کنید

کال جنی کجاست؟تورجورحفره های دست ساز کال جنی

چرا به آن کال جنی میگویند؟

جاذبه های کال جنی -تورجور

کلمه ی کال جنی از دو بخش کال+جنی تشکیل شده است.کال به معنی دره است که توسط سیلاب ها تشکیل شده است.بومیان قدیم به دلیل ترسناک و مخوف بودن دیوارهای بلند و تونل های این دره لقب جنی را به آن نسبت دادند.حال اینکه جن در آنجا وجود دارد یا نه را داستان های متفاوتی ذکر کردند.

جاذبه های کال جنی

کال جنی دره ی ارواح-تورجورجاذبه های کال جنی

دره ای نسبتا عمیق(که برای دسترسی به کف آن احتیاج به یک راهنما دارید) با دیواره های بلند و پر شیب به همراه تونل ها و گبر ها چشم همگان را خیره میکند.این دره که در بعضی قسمت ها به شکل U و در بعضی مناطق به شکل V دیده میشود. حتی در بعضی از مناطق در این دره وقتی سرتان را بالا میگیرید دیواره های سر به فلک کشیده که فرصت کمی به آُسمان برای خودنمایی میدهند، را میبینید.

همه چیز در مورد کال جنی-تورجوردیواره های بلند کال جنی

بعد از گذر از چشمه های کوچک که به آن شلن میگویند به کف دره میرسید. فرق عجیب این دره با بیابان اطرافش همین است که اصلا مشکل کمبود آب وجود ندارد. شلن ها مکان مناسبی برای آب تنی و رفع خستگی راه در فصل تابستان و اوایل پاییز هستند.

حفره ها و تونل هایی را میبینیم که تاریخچه ی آن ها را خدممتون گفتم ،اگر کمی جلو تر برویم منطقه ی بی آب و علفی میرسیم که به دلیل ریختن آب در قنات ها خشک شده است.

در این محدوده چاهی به عمق ۲ متر وجود دارد که به کمک فردی میتونید داخل آن شوید و سپس از قسمت خروجی این چاه به عمق ۷ تا ۸ متر با کمک جای دست های روی دیواره های چاه خارج شوید.

تونل های کال جنی-تورجورتونل های کال جنی

بعد از خروج از چاه به یک تالار برمیخوریم که دو تا ایوان دارد که هر کدام چند تا اتاق دارند.همانطور که در قبل گفتم در قدیم محل زندگی بوده که این تالار با این ایوان و رد تیشه های معماران روی دیواره های اتاقک ها بیانگر این موضوع هست.

یکی دیگر از جاذبه های کال جنی وجود نخلستان های خودروست که دیدن آن خالی از لطف نیست.

نخلستان های کال جنینخلستان های کال جنی

ساختار دره ی کال جنی

ساختار دره ی کال جنی-تورجورساختار دره ی کال جنی

دره ی کال جنی شامل یک کال فرعی و یک کال اصلیست.کال اصلی از نخلستان شروع شده و به ازمیغان میرسد.آب جریان یافته در کال اصلی باعث به وجود امدن گیاهان سبز شده است.این آب در انتها به قنات میرسد و کال را ترک میکند.

بهترین فصل سفر به کال جنی

بهترین فصل اوایل پاییزی و عید نوروز و بهار میباشد.

مسیر دستری به دره ی کال جنی

ورودی دره ی کال جنیورودی دره ی کال جنی

برای رفتن به این دره ی اسرار امیز ابتدا به استان یزد و شهر طبس بروید سپس از جاده ی طبس-بشرویه خارج شوید و به طرف روستای ازمیغان بروید.نرسیده به روستا ی ازمیغان ،از جاده ی آسفالت و دوراهی استخر شاعر خارج شوید و بعد از طی حدودا ۵ کیلومتر به دره میرسیم. حال دو راه وجود دارد که وارد دره شوید:

راه اول اینه که جاده ی خاکی را ادامه بدهیم که به ابتدای دره میرسیم.در طی مسیر رفتن به دره میتونیم چشمه های آبی را مشاهده کنیم

و راه دوم میتونیم از شکافی بین راه خاکی وارد دره بشیم.درسته در زمان رسیدن به دره صرفه جویی میشه ولی چشم انداز های زیبا را از دست میدهید،پس پیشنهاد ما راه اول است.

تور-روستای-ارمیغانروستای-ارمیغان

تونل-های-کال-جنی-تورجور

امیدوارم که استفاده ی کافی را برده باشید.لطفا اگر مطلبی ،نظری دارید در قسمت نظرات بنویسید.مقالات زیر را هم از دست ندهید:

برای سفر با تور چه وسایلی ببرم؟

عکاسی حرفه ای در طبیعت؟

راه های انخاب بهترین تور طبیعت گردی؟

برای ادامه ی مقاله ی کال جنی طبس گلشن کلیلک کنید