کویر ورزنه یا همان خارا را میتوان بهترین تور پاییزی و میتوان یکی از بهترین کویرهای ایران دانست. کویری که تپه های ماسه ای با ارایش منظم و زیبا روی هم قرار گرفتند و باد هایی که در این منطقه میاد باعث شده تا تپه های ماسه ای به شکل های متفاوتی مانند هلالی ،طولی و هرمی در بیایند که باعث شده چشم همگان چه گردشگران داخلی و چه خارجی را به خود جلب کند.اگر میخواهید سفری ارامش بخش و هیجان انگیزی را تجربی کنید پس با ما همراه باشید.

کویر ورزنه یا کویر خارا کجاست؟

کویر ورزنه که نام دیگر ان خاراست در در 110 کیلومتری شرق اصفهان و در 150 کیلومتری یزد قرار گرفته است.
همچنین وسعت ریگزارهای این کویر 17000 هکتار است.عرض این کویر 35 کیلومتر در نواحی شمالی و در نواحی جنوبی کاهش پیدا میکنه و به 500 متر میرسد.
روستای قهی در 40 کیلومتری کویر ورزنه واقع شده است.و همچنین در نزدیکی های این کویر تالاب گاو خونی قرار گرفته شده است که اگر در تپه ی شرقی کویر ورزنه بایستید میتونید این همه زیبایی را ببینید.
به طور دقیق تر میتونم بگم اگر از این کویر به سمت شمال حرکت کنید به شهرستان ورزنه و زاینده رود و در سمت جنوب به حسن آباد و غرب به مسیر حسن آباد به ورزنه و در سمت شرق به تالاب گاو خونی میرسید.
بخش شمالی بیابان ورزنه به خاطر تپه های ماسه ای مرتفع بیضی شکل میباشد.ارتفاع تپه ها در این محیط بیضی شکل کم است.
بلند ترین ارتفاع کویر ورزنه 100 متر است.

دیدنی های جذاب کویر ورزنه:

کویر ورزنه یا کویر خارا-تورجور

کویر ورزنه از ریگزار های وسیعی پوشیده شده است.ریگزرا ها از تپه های ماسه ای یا رمل ها تشکیل شده اند.که به دلیل وزش باد تپه های ماسه ای شکل های مختلفی مثل هلالی ،هرمی و طولی به خود گرفته اند.
پوشش گیاهی در کویر بسیار غنی میباشد که دیدن آن برای گردشگران این کویر خالی از لطف نیست که به دو دسته ی درخچه های تاغ و اسکمبیل تقسیم میشوند.همچنین گیاهان ماسه پسند را به وفور میتوانید در مناطق ریگزار ببینید.

درخچه های تاغ و اسکمبیل-تورجور
در قدیم نوع های بسیار متنوعی از جانوران در کویر قرار داشتند که با شکار بی رویه و خشک شده تالاب گاو خونی از بین رفتند و در حال حاضر تعداد کمی از جانوران مانند مار،روباه شنی ،جرد، شاهین،گربه ی شنی،پا مسواکی،مار شتری،تیرمار،انواع عقرب ،خرگوش ،خارپشت بیابانی و…. مشاهده می باشد که برای بسیاری از گردشگران دیدن انها جذاب میشود.
نگران نباشید شما میتونید با استفاده از تورهای سافاری از این جانوران بدون اسیب زدن به خود و حیوانات دیدن کنید.
مهم ترین مزیت کویر استفاده از ماشین های افرود و سافاری که در ادامه توضیح داده شده اند و شب مانی به صورت کمپینگ میباشد که میتونید دور هم جمع بشید و یک آتش درست کنید و چای ذغالی به همراه یه موزیک لایت تجربه ی بینهات لذت بخش را بچشید.خاصیت کویر در شب به گونه ای که احساس میکنید انقدر آسمان پایین هست که وقتی دستتون را دراز کنید میتونید ستاره ها را بچینید.

شب مانی در کویر ورزنه-کویرخارا-تورجور
شب مانی در کویر ورزنه-کویرخارا

نکته:هنگام سفر به کویر ورزنه ،تالاب گاو خونی ،روستای ورزنه وقلعه ی قورتان ، مسجد جامع تاریخی ورزنه، کبوتر خانه را از دست ندهید.

تالاب گاوخونی در اصفهان-تورجور
تالاب گاوخونی
روستای ورزنه-تورجور
روستای ورزنه
قلعه ی قورتان-تورجور
قلعه ی قورتان
کبوتر خانه ی ورزنه-تورجور
کبوتر خانه ی ورزنه

تورهای سافاری چیست؟

سافاری به معنی وحش گشت،بیابان گردی ،دشت گردی میباشد.تورهای سافاری به صورت مدرن با استفاده از ماشین های دو دیفرانسیل و به صورت طبیعی تر از اسب و شتر انجام میشود.

تورهای سافاری چیست؟-تورجور
ماشین های سافاری

تورهای سافاری معمولا مناسب افراد ماجراجو می باشد که دوست دارن هیجان،لذت لمس کردن شن های کویر،رانندگی در پستی ها و بلندی های ماسه ها و غلط خوردن در ماسه ها را تجربه کنند.

وسایل مورد نیاز برای سفر به کویر ورزنه:

وسایل مورد نیاز برای سفر به کویر ورزنه-تورجور

کلیه ی وسایل شخصی به همراه لیست وسایل زیر:
1-قمقمه
2- قطب نما یا جی پی اس
3- جعبه دارویی وکمکهای اولیه
4- کیسه خواب یا پتو برای اسکان کمپینگ
5- عینک آفتابی، چراغ قوه
6- کرم قبل و بعد از گزیدگی
7-کفش مناسب
8-دمپایی

البته اگر با تور یا به صورت شخصی سفر کنید لیست وسایل تغییر پیدا میکند.برای اطلاع از وسایل مورد نیاز با انواع تورها این مقاله را از دست ندهید.

برای ادامه ی مطلب کویر ورزنه کجاست؟ کلیک کنید.